2010-06-20
 20:18:24

Naturmedicin för hund

Ofta hör man om mirakel mediciner som ska vara helt naturliga. Om jag ska vara helt ärlig så gör sådant mig lite rädd. Helt plötsligt ska man inte gå till veterinären längre enligt vissa utan det går lika bra om inte bättre att beställa något av dom naturliga preparat som finns i online butiker.

Läste i ett nummer av härliga hund och hittar en annons sida från ett företag som heter naturhunden enligt dom så går det att bota eller lindra allergi, depession, diarre, feber, hosta, ledinflamation, nervositet, tillfällig smärta, tassproblem, urinvägsinfektion, öronproblem samt nedsatt immunförsvar med deras grejjer.

På deras sida står det inget om dom har någon speciell utbildning utan dom har ciat från sidan "gedigen kunskap och intresse inom örter och dess verkan på hundar & katter."

Det står även längre ner citat "
Är de allvarligt sjuka så tar vi dem naturligtvis till veterinären"

Jag säger inget om deras företag i sig utan vill med min text på peka det farliga med sådana här "mediciner". För det finns människor som tror stenhårt på bara sådana här metoder och åker inte ens till vetrinären när djuret blir riktigt sjuk. Ett exempel såg jag för några år sen när tv3 gjorde ett program om folk som påstår sig kunna kommunicera med djur. En kvinna hade problem med sin häst och tog dit en hästviskare. Hästen hade ont i kroppen och var sjuk. Men hästviskaren sa till ägaren att hästen ville leva och hon fick lite naturmedicin som skulle hjälpa hästen. Ni kanske redan nu förstår hur det hela slutade? Jo hästen fick lida kopiöst pga ren dumhet och ägaren fick stå till svars varför hästen inte varit hos en vetrinär och blivit avlivad.

Jag tycker att det finns en anledning till varför vi utvecklat vår medicinska kunskaper och inte använder passionsblomma, rödalmsbark, rödsolhatt eller olivlöv på våra svenska vetrinärstationer längre. Sen kan man ju sitta och säga att det använts traditionellt genom århundraden, jag tror mer att det handlar om att man inte hade något annat val på den tiden. Idag har vi ett val om hur vi vill behandla våra sjuka djur, och i min mening så ska dom till en legitimerad vetrinär!

Vad tycker ni om naturmediciner?


Angelica
PUBLICERAT: 2010-06-20, 22:02:44 | URL: http://sweamne.blogg.se/

Hm ja det finns så mycket att säga om det här ämnet. Jag tror faktiskt att man inte ska tro stenhårt på något utav dom. Visst så kan en ört mot hårda tassar hjälpa och jag skulle inte tveka på att prova det.

Men hade han ramlat och haltat i flera dagar hade jag nog tagit veterinärens råd. =)



Kram!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: